ایجاد کارگروه مشترک برای جذب نخبگان در مراکز علمی جهاد دانشگاهی
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، توسعه ارزشها را مغفولترین کارکرد دانشگاهها عنوان کرد و گفت: دانشگاه نوآور و ارزش آفرین از منظر سازمانی به نحوی مدیریت میشود که دارای توان انعطاف پذیری در پاسخ گویی به نیازهای اجتماعی- اقتصادی جامعه و توجه به فرصتهای محیطی را داشته باشد. ما نیز در دانشگاه علم و فرهنگ، اخلاق اجتماعی را مبنای برنامههای خودمان قرار دادهایم.
🔹دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ صبح روز پنجشنبه ۲۴ فروردین در نشست با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاددانشگاهی است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه غیر انتفاعی کشور است. در این دانشگاه پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و خبرگزاری علم و فرهنگ (سیناپرس) نیز مستقر هستند. دانشکده گردشگری ایران، کالج بین المللی نیز از دیگر واحدهای این دانشگاه هستند. این دانشگاه اکنون موفق به کسب رتبه نخست نوآوری در دانشگاههای کشور در سایمگو شده است. همچنین با راه اندازی بنیاد کسب و کارها، اکنون بستری برای کسب و کارهای دانشجویان فراهم کردهایم.
وی به تعداد رشتههای این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دانشگاه علم و فرهنگ ۹۰ رشته تحصیلی و ۸۲۶۵ دانشجو، ۱۲۰ عضو هیات علمی و ۶۸۳ مدرس حق التدریس دارد. ۲ نشریه علمی پژوهشی و ۳ نشریه تخصصی نیز در این دانشگاه به چاپ میرسند.
🔹وی از انعقاد تفاهم نامههایی با ۹ دانشگاه خارجی خبر داد و اظهارداشت: در حال حاضر با فعالیت دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی این دانشگاه، تفاهم نامههایی با دانشگاههای وست کانادا، UMP ، USM مالزی، دانشگاه WARVIK و SHEFFIELD انگلستان، دانشگاه Malardalen سوئد و … برقرار کردهایم. طی این فعالیت موفق به جذب ۹۳ دانشجوی غیر ایرانی در کالج بینالمللی در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا شدهایم. در ضمن طی قراردادی با دانشگاه IMC اتریش نیز موفق به دریافت فاند اراسموس پلاس شدهایم.
🔹رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ” انتقال دانش”،” تولید دانش”،” مدیریت و ترجمان دانش”،” کاربست دانش” را از جمله کارکردهای این دانشگاه عنوان کرد و با اشاره به برنامه این دانشگاه برای رسیدن به نسل چهارم دانشگاه گفت: توسعه ارزشها مغفولترین کارکرد دانشگاه است. از منظر سازمانی، خلاقیت و نوآوری، مقدمه ارزش آفرینی هستند. دانشگاههای نسل چهارم که کنشگر هستند، دانشگاهی محسوب میشوند که علاوه بر وظایف دانشگاههای نسل گذشته، ماموریت شکل دهی به آینده جامعه محلی خود را نیز برعهده داشته باشند. ضمن نوآوری، انجام پژوهشهای مسوولانه، مسوولیت اجتماعی را نیز در برنامه کاری خود بگنجانند.
🔹وی بیان کرد: دانشگاه نوآور و ارزش آفرین از منظر سازمانی به نحوی مدیریت میشود که دارای توان انعطاف پذیری در پاسخ گویی به نیازهای اجتماعی- اقتصادی جامعه و توجه به فرصتهای محیطی را داشته باشد. ما نیز در دانشگاه علم و فرهنگ اخلاق اجتماعی را مبنای برنامههای خودمان قرار دادهایم.
🔹 دکتر باصولی عنوان کرد: دانشگاهی ارزش آفرین است که فایدهگرایی، نیازمحوری و نگاه سیستمی را جزو برنامههای خود قرار دهد. تغییر نگرش، تغییر رفتار و تغییر عملکرد باعث ایجاد ارزش آفرینی دانشگاهها می شود. در این مسیر باید به ابعاد شناختی، روانشناختی، فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی، معنوی و اخلاق از جنبههای فردی و اجتماعی توجه ویژهای کنیم. وی گفت: هرچند به نظر میرسد که دستیابی به دانشگاه ارزش آفرین زمان بر و شعاری باشد اما دانشگاه علم و فرهنگ از جمله معدود دانشگاههایی است که میتواند از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کند از اینرو در برنامههای راهبردی این دانشگاه باید به ظرفیتهای جهاددانشگاهی، نقش جهاددانشگاهی و واحدهای تابعه آن در زنجیره ارزش نوآوری و مفهوم دانشگاه ارزش آفرین بیش از پیش توجه کنیم.
🔹باصولی با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ در نقشه فرهنگی کشور، نظام آموزش عالی، نقشه علمی کشور، ارزش آفرینی، هویت نسل جدید، تمدن سازی، نظام کارآفرینی، توسعه فردی، نظام نوآوری، توسعه علمی، توسعه کشور نقش مهمی ایفا کرده است، گفت: در حال حاضر مرکزی به نام افکار سنجی ایسپا داریم اما نیازمند ایجاد مرکز دیگری به نام داده کاوی هستیم از اینرو در نظر داریم با همکاری دانشکدههای علوم انسانی مرکز ایسپا پلاس را دایر کنیم. برای اجرای این طرح نیاز به حمایت داریم.
🔹رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از دیگر برنامههای ما راه اندازی CDMO در زمینه گردشگری درمانی است؛ با توجه به عملکرد جهاددانشگاهی در حوزههای درمانی به خصوص درمان ناباروری و سرطان پستان، پیشنهاد میشود، راه CDMO در حوزه گردشگری درمانی با تاکید براین دو حیطه با دانشگاه واگذار شود.
🔹وی بیان کرد: همچنین ما پیشنهاد راه اندازی کارگروه بورسیه رتبههای برتر المپیادهای دانش آموزی و کنکور سراسری در مراکز جهاددانشگاهی را داریم از اینرو در نظر داریم با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نسبت به بورس کارورزی افراد مذکور اقدام کنیم و از توانمندیهای آنها بهرهمند شویم.
🔹ایشان راه اندازی مرکز خدمات حقوقی تخصصی فناوریهای نوین، راه اندازی مدرسه فناوریهای نوین، تاسیس مرکز ثبت فناوی با هدف ارزش گذاری، سرمایه گذاری و بیمه خدمات، راه اندازی مرکز هم آفرینی مد و پوشاک ایرانی اسلامی را پیشنهاد داد و در خصوص طرح ایجاد، توسعه و معرفی الگوی اجرایی گفت: در حال حاضر سالانه ۲ هزار دانشآموخته داریم که آنها را در این طرح به ۳ مسیر صاحب کسب و کار، فریلنسری (آزاد کار) و دادن مهارتهای برجسته، هدایت خواهند شد.
🔹رییس دانشگاه علم و فرهنگ در پایان نشست خطاب به دکتر دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت: ما از مجموعه معاونت علمی درخواست کمکهایی را داریم که شامل این موارد میشود:
🔹حمایت از برنامه ها و رویدادهای کارآفرینان؛
🔹حمایت جهت ایجاد مراکز نوآورانه؛
🔹حمایت در جهت اعطای گرنت؛
🔹ایجاد کرسی پژوهشی به اعضای هیات علمی؛
🔹حمایت از رخدادهای علمی دانشگاه؛
🔹حمایت جهت راهاندازی خانه خلاق و نوآوری حوزههای بازی و اسباب بازی و سرگرمی؛
🔹حمایت برای استفاده از تسهیلات نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی؛
🔹حمایت از ساخت فضای مسکونی اعضای هیات علمی؛
🔹حمایت از رسالههای دکتری و طرحهای پسا دکتری؛
🔹ایجاد شتابدهنده در پارک ملی علم و فناوریهای نرم و صنایع خلاق؛
روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ